FACEBOOK PIXEL, DEN LILLE SPION
Hvad er Facebook Pixel egentlig for en størrelse? Jeg mener at den er et meget værdifuldt stykke værktøj der stilles ganske gratis til rådighed af Facebook. Et stykke kode der bør være på din hjemmeside hvis du er seriøs omkring det at skaffe nye kunder til din forretning.
Din Facebook Pixel er en lille kode eller script der skal sættes ind på din hjemmeside. Den placerer en lille cookie på dine besøgendes enheder når de besøger din hjemmeside.
Facebook-pixlen kan næsten betegnes som en lille spion der fortæller alt om dine besøgende og de ting de foretager sig på din hjemmeside.
Sammen med dine Facebook annoncer er Pixlen er super redskab der giver alle de informationer du har brug for om dine besøgende.
Du kan blandt andet bruge den opsamlede data til:
- Målrette dine annoncer, så de bliver vist for de rigtige mennesker, nemlig din målgruppe
- Du kan lave annoncemålgrupper
- Måle resultaterne for dine annoncer

Hvis du selv vil prøve kræfter med at sætte din Facebook pixel op, finder du en guide nedenfor her.
HVOR FINDER JEG MIN FACEBOOK PIXEL?
Du finder din Facebook pixel i din Facebook Business Manager.
Facebook Business Manager kan man kalde et slags blueprint, en oversigt, over din forretning. Den del der har med Facebook at gøre.
Her kan du administrere dine annoncer fra og tildele adgang til eksterne partnere som du evt vil arbejde sammen med.
Din pixel finder du ved at gå ind i din Facebook Business manager og klikker på Pixels, der er også flere andre steder du kan tilgå den fra.
Se nedenstående screenshots.


Klik på ”opret pixel” eller ”tilføj” og du får følgende billede frem hvor du giver din Pixel et navn og evt. indtaster den hjemmeside du gerne vil have den på senere.


Du får nu valgmuligheden til at fortsætte med at arbejde og sætte Pixlen op senere eller gå i gang med at opsætte din Pixel. Jeg gennemgår her de næste trin og muligheder.
Når du har valgt at opsætte Pixlen nu, bliver du igen præsenteret for flere muligheder for opsætningsmetoder.
I bund og grund kan du vælge at installere koden selv på din side eller sende en vejledning med koden til den der har lavet din hjemmeside eller kan sætte den ind for dig i koden.

VIL DU SELV INSTALLERE
Vælger du at installere koden selv bliver du præsenteret for nedenstående informationer.
Det kan virke overvældende og har du ikke styr på at gøre det selv vil jeg anbefale at du få en anden med viden om det til at gøre det for dig.



PLUGINS TIL OPSÆTNING OG TEST AF DIN PIXEL
Der findes dog plugins til WordPress hvor du nemt kopierer din Pixelkode ind og kan teste efterfølgende at den virker.
Jeg bruger selv PixelYourSite til at styre min Pixel kode. Du kan læse om den her : https://www.pixelyoursite.com/ .
Der er en gratis version af den også, som fungerer rigtig fint.
Til at kontrollere din kode løbende kan du installere en Exstension til Google Chrome browseren. Den finder du her: https://bit.ly/1TXp58j og den hedder ”Facebook Pixel Helper”.
Den ligger også som link i opsætningen.
HVIS EN UDEFRA SKAL INSTALLERE
Hvis du vælger at få en udefra til at sætte den op for dig vælger du blot at klikke på ”Send vejledning til en udvikler via e-mail”.
Du vil så få følgende billede præsenteret.
Her indtaster du modtagerens e-mailadresse ind øverst. Vedkommende vil efterfølgende modtage en mail med de oplysninger der skal bruges for at installere koden.

Du vil nu kunne finde din Pixel under ”virksomhedsindstillinger”.
Under Pixels vil du kunne administrere de forskellige aktiver tilknyttet pixlen.
Det kan være personer eller partnere der skal have adgang til din konto og det er også her du kan tilknytte Pixlen til en annoncekonto.

GOOGLE CHROME “FACEBOOK PIXEL HELPER”
Sådan her ser det ud på Google Chrome med ”Facebook Pixel Helper” installeret i browseren og din Facebook Pixel er installeret korrekt.
Facebook Pixel Helper kører i baggrunden for at se efter konvertering eller Facebook-pixels. Samtidig giver realtids feedback om implementeringen.
Du kan se et lille nummer på ikonet for Facebook Pixel Helper. Det oplyser om antallet af pixelbegivenheder på den pågældende side.
Hvis du klikker, kommer der en drop down menu der giver en detaljeret oversigt over sidens pixels, herunder advarsler, fejl og succeser.
Herfra vil du også kunne klikke på Analytics og komme til Facebook Analytics siden, men dog kun hvis du selv ejer pixlen.

TILLYKKE MED INSTALLATIONEN
Nu hvor du har installeret din Facebook Pixel kan du begynde at tracke de hændelser der sker på din hjemmeside.
Du kan gå ind i din Business Manager og under Pixels klikke på ”Vis Analytics”.
Når du gør det bliver du sendt til en side hvor du kan se hvordan dine besøgende interagerer med din Facebook side og din hjemmeside.