Google Panda update

Del dette blog indlæg

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email

Er din hjemmeside blevet ”Panda slapped”?

Googles Panda opdatering er et søgefilter, der blev implementeret februar 2011.

Formålet var at det skulle stoppe websteder med indhold af dårlig kvalitet i at få de bedste placeringer i Google søge resultater, dvs de organiske placeringer.

Panda kigger ikke kun på den enkelte side, men hele din hjemmesides samlede resultater, så dårlige sider kan trække det samlede resultat ned, også selvom du har et par gode sider.

Hjemmesider med godt indhold og i høj kvalitet blev belønnet og fik bedre placeringer.

Panda bliver jævnligt opdateret men ikke så hårdt som da den blev sluppet ud første gang og sidder der har arbejdet med indholdet på siden bliver belønnet med bedre placeringer.

Nogle af de ting Googles Panda update blandt andet kigger på er:

  • Tynd indhold
  • Duplicate content
  • Reklamer
  • Sider med lav kvalitet
  • Manglende autoritet

Så hvad betyder det så at blive ramt af Googles Panda update og hvordan undgår jeg at blive straffet?

Tyndt indhold – tyndt indhold er der mangler indhold, der er for lidt tekst, måske kun ganske få sætninger og hvor teksten ikke er uddybende nok og måske endda ikke engang original. Det har Google fundet ud af at brugere ikke gider bruge tid på.

Sådan undgår du det – skriv godt og fyldestgørende indhold der er originalt, gerne mere end 300.

Kan du ikke skrive nok om emnet, så sørg for at sæt din side så søgemaskinerne ikke crawler og indekserer netop den side.

Kopieret indhold/duplicat content – Kopieret indhold, er indhold der måske også vises andre steder på internettet og derfor fremkommer på mere end en side, en side du ikke ejer.

Det kan også være samme indhold på din egen side, altså hvor identiske tekster, eller tekster med for lille variation, optræder flere steder på din hjemmeside.

Fx kan de være køreskolen der kører i flere forskellige nærliggende byer og derfor skriver på hver sin underside:

”Køreskole undervisning i Dalby” ”Køreskole undervisning i Haslev” ”Køreskole undervisning i Faxe”

Sådan undgår du det – skriv unikt og originalt indhold til hver side. Kan du ikke det skal du sikre dig at de sider du gerne vil have at folk ser når de søger på dit emne får en mærkning som rel=Canonical URL. Dvs siden fortæller Google at det er denne side der er den vigtige ift indholdet.

Rediger eller fjern sider med kopieret indhold fra andre sider eller sæt siderne som No-index.

Sider med indhold af lav kvalitet – sider der er skrevet på en måde hvor intentionen er at please Google, men som ikke giver reel værdi til læseren/mennesket. Der er simpelthen ikke nok information på siden.

Sådan undgår du det – Igen sørg for godt relevant indhold og som kan læses og forstås af mennesker. Hold indholdet let læseligt og forståeligt og nemt at få et overblik over.

Manglende autoritet / pålidelighed – (Dette er faktisk også en del af Google seneste updates der forholder sig til E-A-T (Expertice – Authority – Trustworthiness)).

Indholdet på din side vurderes ikke til at være troværdigt eller sikkert eller verificeret. Derfor vil algoritmen rangerer din side lavere eller ikke vise den. Det vurderes at brugerne ikke vil føle sig sikker på at indholdet er troværdigt og måske ikke endda dele deres kreditkort oplysninger på siden i form af et køb.

Sådan undgår du det – Igen, sørg for at have rigeligt med unikt og originalt indhold på din side . Sørg for at dine virksomhedsoplysninger som adress, mail, telefon og CVR fremgår af din side.

Bruger du referencer, skal du notere din kilde med navn og link.

Få links fra troværdige kilder der peger mod din side.

Indholdsdyrkning – indholdsdyrkning er sider og artikler der er af ringe kvalitet ofte samlet op fra andre websteder. Nogle samles på det der kaldes en indholdsfarm hvor korte artikler er skrevet rettet mod søgemaskinerne.

Igen mangler artiklerne/indholdet solidt og troværdigt indhold. Disse er ofte uden synderlig værdi for læserne.

Sådan undgår du det – lad være med at benytte dig af metoden.

Brugergenereret indhold af lav kvalitet (UGC) – UGC = User Guest Content. Du har en blog og der mulighed for at brugerne kan kommentere på dit indlæg. Lav kvalitet i det her tilfælde er indlæg der er korte, fulde af stavefejl og grammatiske fejl og mangler autoritative oplysninger.

Sådan undgår du det – screen dine gæsters indlæg og kommentarer. Sæt det op så du skal godkende indholdet først. På den måde sikrer du dig at det er indenfor emnet du skriver om og det har en vis kvalitet.

Højt forhold mellem annonce og indhold – Sider, der hovedsagelig består af betalt reklame i stedet for originalt indhold.

Sådan undgår du det – benytter du dig af betalte reklamer på din side, så skal du sikre dig at der ikke er for mange og at de er placeret de rigtige steder på siden.

Websteder, der er blokeret af brugere – Websteder der er manuelt blokeret fordi de ikke mener siden er relevant eller opleves som spam eller utroværdig.

Nogle bruger en Chrome-browserudvidelse til at gøre det, hvilket indikerer lav kvalitet overfor Google.

Sådan undgår du det – Du skal igen sørge for at indholdet på din side er i god kvalitet og at læseren hurtigt kan vurdere om sidens indhold er relevant jvf næste punkt.

Indhold, der ikke stemmer overens med søgeforespørgsel – når brugeren klikker på et søgeresultat på baggrund af det ”lovede” søgeresultat vil give svar på det ønskede, og det så ikke sker, så stemmer det ikke overens.

Et eksempel, du lover at der vil være gratis kupon koder på din side, men når de kommer ind på siden, er der måske kun annoncer eller andet ikke relevant og ingen kuponer. Det leder til skuffelse hos brugeren.

Sådan undgår du det – lad være med at love noget du ikke kan holde. Det løfte du stiller kunden i sigte skal holdes.

Lad dig ikke friste til clickbait i dine Meta titles og Meta Descriptions eller snippets.

Læs om de andre Google opdateringer der har stor betydning for hvordan Google læser og forstår din side og i sidste ende påvirker din placering i søgeresultaterne.

Du finder også en link til hvad søgemaskineoptimering er.

Facebookgruppe der handler om søgemaskine-optimering/SEO

Hvis du har lyst til at vide mere om Google og deres søgemaskine, så er du velkommen til at følge med i denne gruppe der handler om grundlæggende SEO der i stor grad også hænger sammen med Google.

Læs flere indlæg her

Core Web Vitals - Google eksempel
Blog

Google Core Web Vitals

Googles Core Web Vitals Update Googles nye store opdatering kan drastisk påvirke din placering i søgeresultaterne Fra midten af juni og frem mod slutningen af august ruller Google sin nye opdatering ud. Det er drejer sig om det de kalder Core Web Vitals, og er endnu en række af faktorer der har en direkte indflydelse

Hvorfor hedder Google, Google?
Blog

Hvorfor hedder det Google?

Hvorfor hedder det Google? Alle kender Google, men hvorfor er det nu det hedder det Google? ? Historien bygger på en stavefejl ….. ✏️ Jeg tænker at du på et eller andet tidspunkt har tænkt: ”hvorfor Google? Hvad betyder det og hvor kommer det fra?” ? Google, det lidt sjove ord, der nu er optaget

Har du brug for hjælp til din synlighed

Smid mig et par ord, så kontakter jeg dig

Online synlighed med Kenneth Billekop
Scroll til toppen