Googles Hummingbird update
Hummingbird er endnu et af dyrene i Googles dyrepark. I 2013 ønskede at forny deres søgemotor og derudaf kom Hummingbird. Selvom det er en gammel nyhed, så er den stadigvæk gældende og algoritmen bliver konstant opdateret.
Navnet skulle afspejle hurtigheden og præcisionen, nøjagtig som vi kender det fra Kolibrien. ?
? Man kan også sige, at hvis Google var en bilmotor, så er Panda oliefiltret og Penguin Luftfiltret, medens at Hummingbird er hele motoren. ?
Med opdateringen blev Google bedre til at forstå meningen af de ord der bliver søgt på fremfor bare at se de enkelte ord. Det har stor betydning for søgningen hvor du bruger lange sætninger. ?
I ”gamle dage” ville Google kigge på ordene i sætningen og komme med forslag til hvad du mon mente, sider hvor de ord du havde skrevet, fremgår af.
For eksempel: ”Hvor kan jeg finde den bedste glutenfri pizza på Amager”
Før opdateringen ville Google have søgt på de enkelte ord i sætningen og fundet sider der passede. Resultatet kunne være at du blev præsenteret for noget der ikke nødvendigvis var relevant for det du søgte.
Denne opdatering skabte ikke så meget kaos som de 2 foregående, men er alligevel interessant og nødvendig at forholde sig til. ☝?
En bedre forståelse af hvad det er du vil med dine tekster og søgeord
Med opdateringen vil Google forstå at du at leder efter en glutenfri pizza på Amager og gerne en der er ratet som værende god. Resultatet vil også være vurderet ud fra hvor du selv er placeret ud fra din IP.
Et andet eksempel er at med opdateringen kan Google også skelne værdien af ord. For eksempel er der på søgning på ”Obama” blevet præsenteret sider hvor ordet indgår, men efter opdateringen ved Google at Obama er navnet på en Præsident og vil finde sider der er mere relevante i forhold til det.
Med denne update er Google kommet tættere på det talte sprog.
Rankbrains funktion ?
Oven i det udviklede Google også Rankbrain der passede til Hummingbird. Rankbrain er en AI, (artificial intelligence), kunstig intelligens der yderligere hjælper Google til at forstå søge intentionen fra brugerne. Det der også kaldes Search Intent, altså forståelsen af hvad det er der søges på.
Rankbrain kigger også på alternative ord til det der søges på for at præsentere et bredere resultat, men stadigvæk relevant.
Hvad skal du så gøre for at komme op i søgeresultaterne på Google?
Men grundlæggende har hverken Hummingbird eller Rankbrain ændret på hvad det er du skal gøre for at komme højt op i søgeresultaterne.
Du skal stadigvæk skrive gode tekster der er relevante for indholdet på dine sider og som giver mening og forståelse for dem der læser dem.
Det er også en god ide at sidelinke mellem dine sider hvis der er indhold der er i relevans til hinanden. ?
Brugen af synonymer kan Google nu også bedre gennemskue, så varianter af ordene er også en god ide at bruge.
Men med Hummingbird og Rankbrain er Google bare blevet bedre til at forstå dit indhold, og dermed handler det mere om muligheder for at komme godt rundt i sit materiale fremfor at skrive alt for ensidigt.
Men det hele stopper ikke her. Google vil hele tiden blive bedre og bedre til at forstå sine besøgendes spørgsmål og derfor har de kontinuerligt arbejdet videre med forståelsen af søge intentionen.
Næste skridt hedder BERT
Ud af deres udvikling kom i 2018 BERT, ”Bidirectional Encoder Representations from Transformers”, der går skridtet videre i forståelsen af hvad det er vi søger på og hvilket resultat der vil være det bedste at præsentere brugerne for.
Her kigger Google ikke kun de ord der står i søgningen, men ordenes relation til hinanden for dermed at kunne give endnu bedre OG korrekte svar på vores søgninger.
Et af eksemplerne Google kommer med er:
”Skal man have visa for at rejse fra USA til Peru”
Her kunne Google komme med et svar der var det modsatte, og dermed om man skulle have visa for at rejse fra Peru til USA.
? I dag kan Google gennemskue og forstå HELE sætningen og at vi spørger på visa FRA USA, TIL Peru og så kun vise os svar på netop det. ?
?️? Vi er nu kommet ret tæt på det talte sprog og dermed bliver der også åbnet mere op for talte søgninger hvor vi for eksempel taler til vores mobil og spørger Google om noget.
Så endnu engang handler det om at have det rigtige keywords eller søgeord på sin side, men skrevet i et naturligt sprog.
Der er flere opdateringer fra Google
Læs om nogle af de andre opdateringer der har betydning og indflydelse på dine placeringer i søgeresultaterne hos google og hvad søgemaskineoptimering betyder for din hjemmeside.
- Googles Panda opdatering
- Googles Penguin update
- Google Core Web Vitals
- Læs om hvorfor søgemaskineoptimering er vigtigt for dig
Facebookgruppe der handler om søgemaskine-optimering/SEO
Hvis du har lyst til at vide mere om Google og deres søgemaskine, så er du velkommen til at følge med i denne gruppe der handler om grundlæggende SEO der i stor grad også hænger sammen med Google.