Alt, hvad du behøver at vide om YouTube SEO

Video er kommet for at blive og langt den største platform i dag hedder YouTube og er ejet af den største søgemaskine i dag, Google.

Faktisk er YouTube den andenstørste søgemaskine. Dermed er video en lige så stor måde at søge informationer på, og video kan nogle ting som det skrevne ord ikke nødvendigvis kan levere.

Det gør at YouTube uden tvivl er den mest effektive platform for videomarkedsføring.

Hele 81% af marketingsfolk siger at video har en direkte effekt på deres salg.
Du vil efter at have læst denne side, vide hvordan du kan rangere dine YouTube-videoer, og hvilke SEO-værktøjer der kan hjælpe dig med at gøre det.

YouTube kræver nok ikke den store præsentation, du ved jo nok hvad du kan finde der, men ved du hvad du kan gøre for at dine videoer bliver fundet og set?

Det kan du med YouTube SEO.

Lad os se på straks!

Hvad er YouTube SEO?

YouTube SEO er en metode til at optimere alle aspekter af en video, så den får en højere placering i YouTube-søgeresultaterne.

Du behøver ikke at have backlinks for at blive placeret på den første side på YouTube.

SEO omfatter primært:

Og selvfølgelig er der meget mere at gøre for at optimere dine YouTube-videosøgningslister.

Overblik over din YouTube SEO

YouTube SEO Tips

Medtag dit nøgleord i din videofil.

Du skal finde et fængende søgeord for at tiltrække YouTube-brugere til dit indhold.

Nøjagtig som når du at skaber skriftligt indhold til dine landingssider.

Heldigvis findes der såkaldte gratis og betalte søgeordsværktøjer, som kan hjælpe dig med dette trin.

Her kan du læse om værktøjer til søgeordssøgning.

Når du har fundet dine nøgleord, er det første sted, du ønsker at få dine nøgleord med, filens navn. Altså din video fils navn

Og hvorfor nu det?

Det er fordi at YouTube ikke kan analysere din video og forstå, hvad den handler om.  I modsætning til Google, hvor robotterne gennemtrawler din tekst for at se, om den passer til søgningen.

Og så det faktum, at der ikke var ret mange steder på YouTube at du har mulighed for at sætte dit søgeord ind.

Et tip: I YouTube kan du se navnet på din video fil på siden af YouTube-skærmen.

Så du kan erstatte videofilen eller film navnet med dit søgeord. Og du kan uploade en annoncetekst til en af videoerne.

Hvis du ønsker, at din video skal vises for folk, der søger efter “Bedste surdejs opskrift”, skal din titel også være “Bedste surdejs opskrift”.

Brug dit søgeord i din YouTube video titel

Titlen er det, der gør en video til det første, som seeren ser, og som tiltrækker deres opmærksomhed. Derfor spiller titlen en vigtig rolle for din SEO.

Du skal gøre dine videotitler fængende, præcise og klare.

På den måde kan hjælpe videoens YouTube-ranking når du inkluderer nøgleordet i titlen.

Det kan øge chancerne for, at seeren klikker på dit videolink.

Når det er sagt, forbedres søgemaskinerne hele tiden. Din placering afhænger nødvendigvis derfor ikke af, om din titel indeholder det nøjagtige søgeord eller ej.

Et studie af Backlinko siger faktisk at der kun er en lille sammenhæng mellem din ranking og din søgeordstitel.

Selv om der allerede er en svag sammenhæng mellem placering og søgeord, kan søgeord påvirkes af kvalitet.

Derfor bør du bruge det præcise søgeord i din videotitel. Og prøv at holde titlen kort og beskrivende.

Endelig bør du forsøge at holde titlen kort, helst omkring 60 tegn, da der er stor sandsynlighed for, at hans/hendes ord ikke passer ind på søgeresultatsiden og måske endda bliver kortet af i visningen.

Optimer din videobeskrivelse

Youtubes “Video Beskrivelse” er det sted, hvor du kan tilføje detaljerede oplysninger.

YouTube tillader kun, at beskrivelsen må være op til 5000 tegn lang.

Så du er nødt til at formulere din tekst kort og præcist.

Husk, at folk, der ser din video, er der for at se din video og ikke for at læse en forklaring.

Din videobeskrivelse skal kort opsummere indholdet af den video, du har lagt op i feltet for forhåndsvisning. Sørg for at medtage dine vigtigste nøgleord, når du skriver denne beskrivelse.

YouTube er trods alt en videosøgemaskine, lige som Google er det på ord.
Du skal vide, at YouTube ikke viser flere oplysninger end dem, der er synlige på videoerne.

Derfor er det en god idé at inkludere de vigtigste oplysninger eller nøgleord lige i begyndelsen af din beskrivelse og sikre, at publikum forstår, hvad de læser/ser med det samme.

Ud over High Definition-video, hurtig videooptagelse og andre tiltag er det bedste, du kan gøre at optimere din YouTube-produktion med undertekster.

Dette vil give dig mulighed for at nå ud til publikum der måske ikke ser videoer med lyd, men som gerne vil læse teksterne medens de ser videoen.

Dog siger undersøgelser at søgeordsoptimeret beskrivende indhold, ingen direkte sammenhæng har med videoernes placering.

Men det bør ikke afholde dig fra at inkludere dit målnøgleord naturligt alligevel.
Dit søgeordsoptimerede title tag kan også være en god kilde til trafik.

Husk at bruge relevante Tags

YouTube er en af de største videoplatforme med over 2 milliarder daglige visninger.

Ved at tagge nøgleord og inkludere dem, fortæller du med din video effektivt søgemaskinen, hvad videoen handler om.

Men det er ikke det hele. Dine tags fortæller også brugerne, hvad de kan forvente af din video.

Platformen bruger også disse tags til at få en fornemmelse af videoens indhold.
Det betyder, at YouTube i højere grad forbinder din video med andre relaterede videoer.

Og det kan være en stor hjælp til at udvide dit publikum. Hvor mange gange er du ikke blevet foreslået en video der mathcer den video du netop har set?

Ved at bruge relevante eller specifikke tags ønsker du ikke at tiltrække for mange ekstreme visninger på din side, hvor dit indhold ikke matcher søgeordet.

Google siger på deres hjemmeside at det kan på sigt skade din YouTube SEO og det ønsker du ikke.

Sørg også for at medtage alle nøgleord, der er forbundet med en video, og begynd med de vigtigste af dem.

En kombination af mange kombinationer af korte og lange søgeord (longtail) burde være tilstrækkeligt.

Hvis du ikke ved, hvilke tags du skal medtage i dine videoer, er det en god ide at undersøge dine konkurrenter og deres tags.

Der er grundlæggende to måder at finde navnene på konkurrenterne på og tagge disse navne og videoer.

Sådan finder du dine konkurrenters YouTube Tags

Du skal bare gå til den video på YouTube, du vil finde tags til, og højreklikke et vilkårligt sted på siden. Bare ikke på selve videoen, men et sted hvor der står noget tekst.

Tryk på ”Vis kildetekst”, og gå til siden.

Tryk på “Ctrl+F”, og skriv ”Keyword”.

Du bør se en liste over videotag, der er adskilt af kommaer.

YouTube SEO vis kildetekst
YouTube SEO keywords hos konkurrenterYouTube SEO keywords hos konkurrenter

Kategoriser dine videoer

YouTubes algoritme placerer din video sammen med andre videoer når du har placeret den i den rigtige kategori.

Når du bruger de rigtige søgeord, kan det hjælpe med at forbedre din kanals placering på YouTube for de ønskede søgeord.

Men det er nødvendigvis ikke er så enkelt, som man kunne håbe.

Derfor er det vigtigt at finde den rette kategori, og derfor bør du gøre dig følgende overvejelser i relation til din video:

Hvis du vil ændre kategorien for din video, skal du klikke på:

YouTube SEO sådan ændrer du kategori på din video

Upload et brugerdefineret miniaturebillede

En person, der scroller på YouTube, vil lægge mærke til titlen eller coverminiaturen af din YouTube-video.

Tag et grundigt kig på dit miniaturebillede og overvej, hvad det siger om indholdet af din video. Ville dine seere klikke på din video, hvis du viste dem dit miniaturebillede?

En miniature er en måde at påvirke visninger på YouTube positivt. Brug derfor lidt tid på den mikroskopiske men alligevel vigtige miniature.

YouTube giver dig mulighed for selv at vælge billedet, når dit videoindhold er analyseret.

Du kan vælge et forslag til et “Cover”-billede eller du kan uploade dit eget billede.

Det er det de fleste YouTubere gør og det giver mulighed for at lege med tekst og billede.

Heldigvis behøver du ikke erfaring med grafisk design for at skabe en attraktiv YouTube-miniature i dag.

Der findes mange gratis websteder, hvor du kan oprette og bruge billeder, som du derefter kan genbruge til kommercielle formål.

Websteder som Canva giver dig mulighed for at designe et pænt miniaturebillede og tilpasse det i din egen stil.

YouTube SEO Canva miniature skabeloner

Den anbefalede YouTube-miniaturebillede-størrelse er 1280×720 pixels i forholdet 16:9.

De understøttede formater er.jpg,.gif,.bmp og.PNG.

Hvis du følger de officielle retningslinjer nøje, vil din video blive vist i den bedst mulige stand på de rigtige steder i YouTube.

Det er ikke muligt at bruge brugerdefinerede videominiaturer uden en verificeret YouTube-konto.

Tilføj undertekster til dine videoer

Vi har gennemgået hvordan Titlen, beskrivelsen og tags på din YouTube-video kan fortælle YouTube, hvornår YouTube skal vise din video til personer, der søger efter forskellige emner indenfor indholdet på din kanal.

Det næste er undertekster. YouTube SEO giver dig mulighed for at lave undertekster

De kan også hjælpe med søgeoptimering ved at fremhæve de vigtigste nøgleord.

Dette kan hjælpe dig med at øge din placering.

Der er to måder at tilføje undertekster til en video på:

Vidste du, at undertekster normalt bruges til at hjælpe personer med hørehandicap.

Her er en enkel måde at uploade undertekster til YouTube på:

YouTube SEO undertekster
YouTube SEO upload eller skriv manuelt tekst

Som forklaret skal du uploade en fil til din udklipsholder ved at klikke på linket “Upload fil” og klikke på den fil, du ønsker at kopiere.

Lav kort og afsluttende skærmbilleder på din video

Hvad er et Kort?

Hvis du nogensinde har set et lille cirkelikon med et “I” i midten dukke op øverst til højre i selve YouTube-videovinduet, ved du, hvad et YouTube-kort er.

YouTube giver dig mulighed for at tilføje 5 produkter i en enkelt video hvis du er en del af YouTubes partnerprogram. Ellers har du kun 3 muligheder.

Det smarte ved disse kort er, at du kan inkludere et link, som du kan klikke på, så læseren kan besøge den tilsvarende artikel på webstedet.

YouTubere opretter en webside, hvor de sender “kort” ud, som får deres seere til at abonnere eller se deres YouTube-kanal, hvis seerne ønsker det.

Der er 4 forskellige typer YouTube-kort og som er meget udbredt som et værktøj til at strukturere en video:

Hvad er et afsluttende skærmbillede?

Afsluttende skærmbilleder fungerer på samme måde som sociale medier. De oplysninger, der vises på deres skærme, er nogenlunde ens.

Men som navnet antyder, vises en slutskærm i slutningen af en video.

Desuden er kortene generelt lidt mere kunstnerisk detaljerede end kort med pladsværdi. Efter min mening er begge versioner acceptable.

Du kan bruge YouTube-slutskærme i de sidste 5 til 20 sekunder af din video.

Ved at bruge denne funktion på YouTube kan du få flere abonnenter, promovere dine videoer mere effektivt og meget mere.

Hvordan tilføjer man slutskærme og kort til en video, der er uploadet på YouTube?

Kan du huske hvordan du tilføjede tekster til din video?

I stedet for at vælge “Undertekster” klikker du på “Kort” eller “Slutskærm” og uploader filen.

YouTube SEO afsluttende skærmbillede

Bemærk, at YouTube løbende tester nye slutskærme for at gøre dem mere brugervenlige. Så den slutskærm, du måske ser, når den starter, er måske ikke den slutskærm, der vises nu.

Det er de vigtigste ting, du skal huske på, når du laver dine slutkort.

Det virker nogle gange kompliceret og tidskrævende, og du kan være nødt til at skabe mange slutkort, især for komplekse videoer

Husk på at folk fortsat vil bruge mere og mere tid på at se YouTube-videoer, end på almindeligt tv, og det bør det motivere dig til at handle og begynde at lære at skabe videoindhold for at hjælpe dig med at opbygge dit personlige brand.

Så de konstante forbedringer og dig der laver slutskærme og kort kan hjælpe dig med at få flere seere til din YouTube-kanal.

Det betyder kort sagt, at alle de YouTube SEO-tips, som du har læst om indtil nu, er nemme måder at optimere dine videoer på.

Også selv om næsten alle kan implementeres på YouTube, og nogle af dem kræver brug af SEO-værktøjer fra tredjepart.

I de følgende afsnit vil du blive præsenteret for nogle af de bedste YouTube SEO-værktøjer, der kan hjælpe dig med at opnå mere organisk eksponering.

Lad os tage et kig på dem.

Nyttige og gratis YouTube SEO-værktøjer

Som du har læst tidligere, så er YouTube SEO en proces, du følger for at fremme eller placere dine videoer på Youtube.

Men du kan ikke forvente at tiltrække det rigtige publikum, du ønsker, med materiale, der er irrelevant for dem.

Der findes et gratis YouTube SEO-værktøj på markedet, som brugerne kan bruge.

Og her er et der kan hjælpe dig med din søgeords jagt:

Ahrefs Keyword Explorer

YouTube SEO Ahrefs YouTube keyword tool

Forestil dig, at du ønsker idéer til en video, og at du er ligeglad med den månedlige nettosøgningsmængde, altså hvor mange der søgninger der er på et ord eller sætning pr måned.

Så kan du bruge Ahrefs Keyowrd Explorer, der vil give dig ideer på baggrund af dit søgeord.

På siden skal du indtaste dit vigtigste søgeord, klikke på “Find søgeord” og markere afkrydsningsfeltet “Jeg er ikke en robot”.

YouTube SEO Ahrefs søgeords ideer

Den giver dig en liste over den månedlige søgemængde for dit vigtigste søgeord. Desuden indeholder den en liste over relaterede søgeord i links, men den giver ikke oplysninger om søgemængderne.

YouTube SEO Ahrefs søgeords ideer som spørgsmål

Den fortæller dig, hvor du kan finde spørgsmål, der er relateret til dit vigtigste søgeord.

Selv om det ikke er nødvendigt, skal du købe den betalte version af Ahrefs for at få adgang til søgeordsmængden.

Men hvis du er nybegynder, er den gratis version af måske nok.

Keywordtool.io

Youtube SEO Keyword tool

Autocomplete søgninger med Keywordtool.io er nemme at få og en god mulighed for at finde en række nøgleord til din søgning på søgeord.

Dataene er trods alt direkte fra YouTube.

Det, som Keywordtool.io gør, er at samle alle de autocomplete søgeord på baggrund af dit indtastede søgeord.

Den indeholder også forslag til nøgleord, præpositioner og endda hashtags.

Youtube SEO Keyword tool søgeords foreslagYoutube SEO Keyword tool søgeords foreslag

Nøgleordsværktøjet giver dig alle nøgleordsvarianter gratis.

Men for at få disse data for dine Keyword-variationer skal du desværre betale for det, men du får alligevel nok information til at du kan træffe nogle beslutninger .

Nu hvor søgeordsundersøgelsen er færdig og du har fået mere styr på den del, skal du lige have et andet vigtigt værktøj der kan hjælpe dig med din SEO.

Canva

Selv om Canva er et værktøj til grafiske designere, kan man sige at det indirekte hjælper dig med at få en højere placering på de første sider af YouTube-videoer.

Canva hjælper dig til at lave en god miniature der kan hjælpe dig med nemt at øge din klikrate. Denne øgede aktivitet kan forbedre placeringen af din video.

Du kan lave stort set alt på Canva uden at skulle have den store viden om grafikprogrammer, design og så er det gratis at bruge. Men Canva kommer også i en betalt version hvor du får endnu flere muligheder.

YouTube SEO Canva miniature skabeloner

Du vælger en gratis skabelon, du kan lide, og redigerer den.

Du kan redigere baggrundsteksten, billedet, farven, lysstyrken og meget mere. Du kan endda fjerne alt og starte forfra igen.

Keywords everywhere

YouTube SEO Keywords everywhere

“Keywords Everywhere” er nok det mest “nyttige” og brugervenlige YouTube SEO Tool, der findes.

Selv om den er tilgængelig i en gratis version, skal du betale for et fuldt abonnement for at få de daglige søgemængder på den.

Den data du får oplyst kommer fra Google Keyword Planner, hvilket giver troværdige data på søgeordsniveau.

Du skal blot installere browserudvidelsen i Google Chrome, så vises oplysningerne direkte på YouTube.

Når det er installeret, kan du søge i en video på YouTube efter “nøgleord”. Hvert minut bliver der uploadet fem timers nye videoer.

Du bør se følgende markører i højre side:

YouTube SEO Keywords everywhere video insight og Tags

Der vil være oplysninger om videoen og kanalen:

Du får også at vide, hvilke tags der gælder for din konkurrents video.

Det kan hjælpe dig med at samle relevante søgeord, som du kan bruge i dine YouTube-videoer.

Afsluttende overvejelser og tanker om søgemaskineoptimering på YouTube

Du kender nu til en masse SEO-tips og -værktøjer, men du ved ikke, hvordan du skal vælge et SEO-værktøj eller en SEO-strategi frem for et andet.

Du er nødt til at prøve dig frem og finde ud af hvilket værktøj der giver bedst mening for dig og som du synes er nemmest at arbejde med.

MEN, at uanset hvilken af dem du bruger, har du brug for kvalitetsindhold for at få succes på platformen.

Så ud over at optimere dine videoer til søgemaskiner og seere skal du sørge for, at dit publikum finder dit indhold nyttigt, relevant og af høj kvalitet.

Vil du lære mere om SEO, så skal du tilmelde dig kurset ?