Hvad er content marketing?
Content marketing er en stor og væsentlig del af arbejdet med SEO (Søgemaskineoptimering).
Det handler om at skabe og ramme din målgruppe med relevant indhold i god kvalitet som kan findes og indekseres af Google.
Begrebet dækker over forskellige typer af indhold på din hjemmeside. Det kan være tekster, videoer, grafik, billeder, lyd og video.
Målet er at dit indhold skal skabe værdi for din målgruppe, give dem svar og viden som de har brug for eller søger efter og er en del af salgstragten.
Content marketing er dine tekster
–det er altså indholdet på din hjemmeside
Tekster er ofte det der fylder mest på en side. Disse er med til at hjælpe din besøgende til at forstå hvad din hjemmeside handler om.
Hvilke ydelser eller produkter er det du sælger, og ikke mindst hjælpe dem til at tage en beslutning om hvorfor det er netop dig de skal vælge.
Teksternes indhold er også det Google primært vil kigge på når din side skal indekseres.
Netop derfor er det vigtigt at dine tekster har den rette længde, er overskuelige og hvordan de er struktureret på din side. Det er en vigtig faktor for at komme til at ligge højt i søgeresultaterne at dit content er i orden.
Derfor skal du starte med dine SEO tekster når du går i gang med at søgemaskineoptimere din hjemmeside.
Der er flere ting du skal have i tankerne når du begynder at skrive tekster til din hjemmeside. Det kræver en god viden og en koncentreret indsats, så du sikrer at du får lavet godt indhold og får målrettet det mod dine kunder korrekt.
3 ting du kan gøre for hurtigt at komme igang med content marketing
- Find din målgruppe! Hvad søger din målgruppe på når de søger efter informationer? Hvilke produkter, ydelser eller services vil de gerne have? Hvordan skal din målgruppe rammes, via mail eller f.eks. en Blog på din side?
- Se om du kan få i tale sat dit produkt uden at tale om det? Lav f.eks. en guide til hvordan du bedst undgår….?
- Gå i gang med at skrive indhold til din hjemmeside, få det på siden og gør det løbende. Men hold det relevant og i god kvalitet og skabe værdi for dine besøgende. Fordi du har skrevet noget på din side, kan du sagtens løbende opdatere indholdet når der sker nyt.
Har du mod på det mere tekniske?
Du skal disse emner i tankerne når du går i gang med at publicere indhold til din side og arbejde med Content Marketing
- Lav en søgeordsanalyse – find de relevante søgeord dine kunder søger på i relation til din branche
- Hold siden læse venlig – opbygning af teksterne skal være let læst. De fleste skimmer en side inden de egentlig læser den.
- Lav overskrifter for hvert afsnit – teknisk hedder det H1 og H2 overskrifter
- Unikt indhold – sørg for at du har unikt indhold på side, undgå at kopiere direkte eller have de samme tekster på flere af dine sider
- Synonymer – brug ikke det samme søgeord hele tiden, varier det.
- God længde på tekster – indholdet skal være relevant og i god kvalitet og ikke mindst en god længde. En tommelfinger regel siger minimum 1000 ord og gerne 1500 ord på en side.
Det er for uoverskueligt med content marketing
Ovenstående kan godt virke stort og uoverskueligt og specielt hvis du i forvejen har mange ting du skal forholde dig til.
Som selvstændig brænder du oftest for dit produkt eller din ydelse eller service. Det er den du gerne vil arbejde med.
Har du brug for hjælp til at for struktureret dine tekster og få input til hvordan du ellers kan brug dem.
Jeg kan hjælpe dig med både nye og eksisterende tekster til at være søgemaskineoptimeret.
Så hjælper jeg dig gerne.