Hvad er søgemaskineoptimering (SEO)?

Søgemaskineoptimering, også kaldet SEO (Search Engine Optimazation), hjælper dig som virksomhed hvis du gerne vil have besøgende på din side, mere salg, flere opkald eller tilmeldinger til dine nyhedsbreve.

Det er også en af dine væsentlige kanaler i din markedsføring og gør du det rigtigt og overvejet vil du kunne få gode resultater i søgemaskinerne og du vil jo gerne kunne findes i søgemaskinerne.

Dine kunder skal derfor kunne finde dig når de søger på din virksomhed eller den ydelse du tilbyder dine kunder. Så uanset hvad din forretning er, tandlæge, behandler eller webshop ejer, så er søgemaskineoptimering relevant for dig.

Søgemaskineoptimering betyder at du på din side optimerer dit indhold det vil sige dine tekster om din ydelse. Det giver din hjemmeside bedre placeringer i søgeresultaterne og dermed større synlighed i søgemaskinerne som fx Google.

Det handler om at gøre din side relevant i forhold til det dine kunder søger på og at gøre din side bedre end dine konkurrenters for at komme til at ligge bedre i søge resultaterne.

Det handler om at trække trafik til din hjemmeside med relevant indhold i en god kvalitet.

SEO er en stor og bred disciplin og så kræver den tid, både i forberedelsen og i udførslen, men den er GRATIS.

Gratis fordi den trafik du får ind på din side på baggrund af godt indhold, de rigtige søgeord og en godt optimeret hjemmeside, den er ganske gratis. 

Det er det der også kaldes for organisk trafik, modsat for eksempel betalt trafik via Google Ads hvor du betaler for at komme frem i søgeresultaterne på dine søgeord.

SEO er ikke kun en disciplin der foregår på din hjemmeside, rent faktisk bruger du mange af de samme metoder og måder at tænke på når du lægger en video op på YouTube. 

YouTube SEO er en lille disciplin for sig selv der er med til at hjælpe din video og synlighed frem.

Virker søgemaskineoptimering?

Det helt korte svar er: Ja! Det gør det.

Det lidt længere er at det kræver målrettethed og en kontinuerlig indsats at få det igang og holde det vedlige.

Googles største opgave er at levere bedst mulige søgeresultat baseret på det de søger på. De forsøger at komme med det bedst kvalificeret bud på hvad de tænker du søger på.

Det handler altså grundlæggende om at holde sig på den gode side af Google, og sørger for godt og relevant indhold som der bliver søgt efter. 

Derfor skal du også have lavet en søgeordsanalyse. Du finder en 8 trins guide her til hvordan du kommer igang.

Både for at finde ud af om de ord du gerne vil findes på reelt er dem der bliver søgt på og om du måske er gået hen og blevet fagords blind og bruger termer som folk ikke bruger i daglig tale.

Til det bruger Google flere metoder der giver forskellige resultater.

Søger du fx på et problem vil du blive vist resultater der kommer med løsninger og/eller beskriver problemet.

Er det produkter eller ydelser du søger på, vil du blive vist et bredt udvalg produkter eller ydelser der rammer indenfor de du søgte på.

Samtidig kan Google hjælpe dig med relevante resultater ud fra din geografiske placering. Dermed får du vist indhold der ligger i en geografisk nærhed af hvor du er.

Dette er nyttigt hvis du fx søger på butikker, behandlinger, rådgivning, træningscentre eller håndværkere.

Derfor kan søgemaskineoptimering være en god investering for din butik, webshop eller hjemmeside uanset om din forretning er fysisk eller udelukkende online.

SEO er ikke noget du bare gør en gang

SEO eller søgemaskineoptimering er ikke noget du kun gør en gang og så er den hellige grav velbevaret. 

SEO er en langsigtet plan og resultaterne kommer ikke dagen efter du har arbejdet med din optimering af din hjemmeside.

Det er en kontinuerlig proces der kræver at du hele tiden optimerer og raffinerer dine tekster og holder dem relevante.

Tænk på at dine konkurrenter også hele tiden optimerer deres hjemmeside og indhold for at være så højt oppe i søgeresultaterne som muligt. Derfor er du nødt til at gøre det samme.

Den eftertragtede plads øverst på Google

Jeg tror de fleste hjemmeside ejere og webshops drømmer om at ligger helt i toppen af Google, og det kan også lykkes hvis du er vedholdende nok og har noget indhold som der også søges på og som er godt og velskrevet.

Det er også atraktivt at ligge i toppen, fremfor 2, 3, 4 pladsen. Undersøgelser i forhold trafik fra de forskellige positioner i Googles søgeresultater siger at der er en halvering i trafikken mellem position 1 og 2! 

Det må antages at det formodentlig også gælder ned til næste position. Overvej hvilket resultat du selv klikker på næste gang du søger information?

Selvfølgelig kan der være nogle afvigelser på hvilke position man klikker på i forhold til havd du bliver præsenteret for. Det kan være at position 1 ikke har nogle attraktive tekster i søgeresultatet men at 3 eller 4 har og derfor klikker du på dem.

 

Hvad er SEO og de 3 grundelementer?

I videoen nedenfor kommer jeg kort ind på de 3 grundsøjler i SEO og som er fundamentet for den grundlæggende søgemaskineoptimering. 

Det er også en kort forklaring på nogle af de SEO-elementer og begreber der indgår i søgemaskineoptimering.

SEO er supervigtigt for dig og din hjemmeside i forhold at Google kan læse og forstå indholdet på din hjemmeside så den kan blive fundet.

På mit SEO kursus kommer du langt mere i dybden med de enkelte elementer og vil samtidig arbejde med din egen hjemmesides SEO.

Hvor hurtigt virker søgmaskineoptimering?

Der er mange faktorer der kan spille ind på hvor hurtigt en søgemaskineoptimering virker, faktisk er der lidt over 200 faste faktorer Google tager i betragtning når din hjemmeside vurderes og de udvikles hele tiden.

Men der findes ingen facitliste til søgemaksineoptimering, men der findes en masse gode eksempler på hvor SEO er udført godt og siden kommer højt op i søgeresultaterne.

Og her er det ikke kun indholdet, men også den mere tekniske del af hjemmesiden, hvor hurtigt den bliver vist, hvor store er billederne osv..

Har du en ny hjemmeside kan du ikke forvente at det slår igennem hurtigt og med det samme. 

Dit indhold skal være bedre end dine konkurrenters og jo flere der er bruger de samme ord, jo længere tid kan det tage.

Der findes også en masse gratis værktøjer der bliver stillet til rådighed af Google hvor du kan hjælpe Google til at forstå din hjemmeside og den indhold.

Hvordan arbejder jeg med SEO og hvad er processen?

Når vi skal til at arbejde med søgemaskineoptimering (SEO) på din hjemmeside sker det ud fra et tæt samarbejde hvor jeg lærer alt om din forretning for at få en forståelse af hvor du gerne vil hen.

Samarbejdet er også med til at sikre at din side får en god og  kontinuerlig SEO proces.

På den måde kan vi blive ved med at optimere på din hjemmeside og komme til at ligge på gode placeringer og med de ord du gerne vil findes på.

Mit mål sammen med dig er at forstå din forretning og dit produkt og derigennem skabe godt indhold til din side der giver god placering i søgemaskinerne.

Sådan gør vi

Tiltræk dine kunder fra Google

Bliv klædt på til at arbejde med din synlighed på Google

Få en 1 til 1 sparring omkring SEO hvor vi kommer igennem:

  • Gennemgang af din hjemmeside
  • Forslag til hvor du kan optimere dine sider
  • Forslag til plug-ins der kan hjælpe dig i dit SEO arbejde
  • Tips til hvad du skal være opmærksom på, så du selv kan udføre søgemaskineoptimering
  • Grundlæggende regler for SEO og hvad du ikke skal gøre

1:1 session er til dig som ..

  • Gerne vil kunne findes på Google, eller i andre søgemaskiner
  • Er soloselvstændig eller mindre virksomhedsejer eller blogger
  • Har en WooCommerce webshop eller WordPress hjemmeside
  • Gerne vil blive klogere på det der med søgemaskineoptimering

1:1 sparring om SEO

- bliv fundet på Google

kr 2995
  • 2 timers koncenteret session
  • Analyse af din hjemmeside inden vi mødes
  • Vi mødes enten personligt eller online
  • Det kan kun være personligt møde hvis det er på Sjælland, andre landsdele vil det være over Zoom vi mødes og går siden igennem.

  • Prisen for 1:1 gælder kun for én person
Facebook
LinkedIn
Scroll to Top