FAQ - Ofte stillede spørgsmål

En forklaring af alle de svære ord

Er du en af dem der bliver helt rundtosset af alle de ord og vendinger der bliver brugt når det kommer til internettet, hjemmesider, søgemaskineoptimering, annoncering på Google og de Sociale Medier?

Det kan jeg godt forstå hvis du er forvirret eller giver op. For der er mange udtryk, begreber og vendinger.

Derfor har jeg samlet de ord der oftest bliver brugt og kommer med en forklaring på hvad de betyder og i hvilken sammenhæng de bliver brugt.

Jeg håber du kan bruge listen til noget og hvis der er ord der mangler forklaring må du gerne skrive til mig og spørge, så skal jeg komme med en forklaring du kan forstå.

Meta titles eller Meta titel

Hvis en side ikke har en Meta titel, eller titelkoden er tom (dvs. det ser bare sådan ud i koden:), bestemmer Google og andre søgemaskiner alene, hvilket indhold der skal vises på resultatsiden. 

Hvis siden således rangerer på Google efter et nøgleord, og nogen ser det i Googles resultater for deres søgning, vil de måske ikke klikke på det, simpelthen fordi det siger noget, der absolut ikke er tiltalende. 

Ingen webmaster vil have dette, for i dette tilfælde kan du ikke kontrollere, hvad folk ser på Google, når de finder din side. Derfor, hver gang du opretter en webside, så glem ikke at tilføje en meningsfuld titel, der ville tiltrække folk.

Dette er kun en ting at kontrollere titlerne, og det betyder ikke, at du ikke har andre problemer med sidetitler på dit websted. For at være sikker på, at dine titler er helt fine, skal du også kontrollere dit websted for duplikerede titler og for lange titler.

Meta description eller Meta beskrivelse

Selv om metabeskrivelser ikke har direkte indflydelse på placeringen, er de stadig vigtige, mens de udgør det uddrag, som folk ser i søgeresultaterne. 

Derfor skal det “sælge” websiden til søgeren og tilskynde ham til at klikke igennem. Hvis metabeskrivelsen er tom, bestemmer søgemaskinerne selv, hvad de skal medtage i et uddrag. 

Ofte vil det være den første sætning på siden. Som et resultat kan sådanne uddrag være tiltalende og irrelevante. 

Derfor skal du skrive metabeskrivelser for hver af dine websidesider (i det mindste for destinationssiderne) og medtage marketingtekst, der kan lokke en bruger til at klikke.

Det faktum, at metabeskrivelser findes på dit websted, betyder ikke, at de udgør et tiltalende uddrag. For at sikre, at dine uddrag tiltrækker brugere, skal du også tjekke dit websted for for lange Meta-beskrivelser.

ALT tags på billeder

Mens søgemaskiner ikke kan læse tekst fra billeder, hjælper alt-attributter (også kendt som “alternative attributter”) førstnævnte med at forstå, hvad dine billeder skildrer. 

Den bedste praksis er at oprette en alt-tekst til hvert billede ved hjælp af dine nøgleord i det, når det er muligt, for at hjælpe søgemaskiner med bedre at forstå dine sides indhold og forhåbentlig rangere dit websted højere i søgeresultaterne.

WWW. eller ikke WWW.

Normalt er websteder tilgængelige med og uden “www” i domænenavnet. Dette problem er ret almindeligt, og folk linker til både www- og ikke-www-versioner. 

At løse dette hjælper dig med at forhindre søgemaskiner i at indeksere to versioner af et websted. Selvom en sådan indeksering ikke medfører straf, er det bedste praksis at indstille en version som en prioritet, især fordi det hjælper dig med at gemme linksjuice fra links med og uden www til en fælles version.

Du kan konfigurere og se den primære www- eller ikke-www-version til dit websted i .htaccess-filen. 

Det anbefales også at indstille det foretrukne domæne i Google Search Console. 

HTTP vs HTTPS / usikker - sikker side

Brug af sikker kryptering anbefales stærkt til mange websteder (for eksempel dem, der tager transaktioner og indsamler følsomme brugeroplysninger.) 

Imidlertid står hjemmeside ejere i mange tilfælde over for tekniske problemer, når de installerer SSL-certifikater og opsætter HTTP / HTTPS-versionerne af webstedet. 

Hvis du bruger et ugyldigt SSL-certifikat (f.eks. Et ikke-tillid til eller udløbet), forhindrer de fleste webbrowsere brugere i at besøge dit websted ved at vise dem en “usikker forbindelse” -meddelelse. 

Hvis HTTP- og HTTPS-versionerne af dit websted ikke er indstillet korrekt, kan begge indekseres af søgemaskiner og forårsage duplikatindholdsproblemer, der kan undergrave din websiteplacering.

Hvis HTTP / HTTPS-versionen af dit websted er konfigureret korrekt, skal du skifte til Fixed www og ikke-www-versionen for at sikre, at dit websted ikke har duplikatindholdsproblemer, der skyldes forkert opsætning af www- og ikke-www-versioner.

Robots txt file

Robots.txt-filen crawles automatisk af søgemaskine robotter, når de ankommer til dit websted. Denne fil skal indeholde kommandoer til robotter, f.eks. Hvilke sider der skal eller ikke skal indekseres. 

Det skal være velformateret for at sikre, at søgemaskiner kan gennemgå og læse det. Hvis du vil afvise indeksering af noget indhold (for eksempel sider med privat eller duplikatindhold), skal du bare bruge en passende regel i robots.txt-filen. 

For mere information om sådanne regler, se robotstxt.org. Bemærk, at kommandoer placeret i robots.txt-filen ligner mere direktiver end absolutte regler, som robotter skal følge. 

Der er ingen garanti for, at en eller anden ulydig robot ikke vil kontrollere det indhold, du ikke har tilladt. 

Derfor, hvis du har noget hemmeligt eller følsomt indhold på dit websted, er robots.txt ikke en måde at låse det væk fra offentligheden.
Tilgængeligheden af en gyldig robots.txt-fil på dit websted garanterer ikke, at den hurtigt og korrekt indekseres af søgemaskiner. 

For det første skal selve filen være konfigureret korrekt, så det ikke udelukkes noget vigtigt indhold fra indeksering ved en fejltagelse. Kontroller ressourcer, der er begrænset fra indeksering for at se, hvad der er lukket for søgemaskiner på dit websted. 

Dernæst skal du kontrollere tilgængeligheden af et xml.sitemap for at sikre hurtig indeksering af de vigtigste sider.

close

LAD OS HOLDE KONTAKTEN VEDLIGE!

Jeg vil gerne holde dig opdateret med seneste nyheder og tilbud 😎

Du vil blandt andet kunne læse om SEO, søgemaskineoptimering, hjemmeside tips, Sociale Medier og få tips til hvad du kan gøre for din synlighed online.

Jeg lover ikke at spamme dig!

Læs privatlivspolitikken hvis du vil vide mere.

Du kan også besøge Facebookgruppen:

Grundlæggende Søgemaskineoptimering - hvor alle kan være med

Scroll til toppen